01 september 2009

Varkensgriep en schattige varkens

Onze eerste ochtend op Farm Sanctuary!
We zijn blij het drukke New York achter ons gelaten te hebben en wakker te worden met kraaiende hanen en boerderijgeluiden. Bovendien is de omgeving hier zo fantastisch mooi dat je al energie krijgt door alleen maar buiten te lopen.

Gisteren las ik in de krant dat er naar schatting 800 000 mensen in New York besmet werden met de varkensgriep tijdens de afgelopen zomer. Zo'n 10 percent van de New Yorkse populatie dus. Toch wel spectaculaire cijfers. Hopelijk hebben we het virus niet mee gebracht naar hier want ik zou het me nooit vergeven dat we de varkens ermee besmetten.

We maakten gisteren nog kennis met een aantal varkens en ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje schrik had om de stal binnen te stappen bij zo'n kolossen. We werden echter vriendelijk besnuffeld en uitgenodigd om hen te krabben en te knuffelen. Ze liepen achter ons aan als jonge hondjes en veroverden meteen ons hart.

Spijtig genoeg zijn ze belemmerd door hun zware lichaamsbouw. Deze werd door de jaren heen zo 'gemaakt' door de intensieve veehouderij zodat ze zoveel mogelijk vlees aanzetten op korte tijd. De meeste van hen hebben ook geen staartje meer want dit werd gecoupeerd.

Wat me ook erg opviel was dat hun stal zo proper was dat je er zin van kreeg om samen met hen in het stro te gaan liggen. Deze dieren zijn zo proper en maken zelfs 's avonds een nest waar ze dan allemaal gezellig samen in gaan liggen op een rijtje. Ze zijn erg zindelijk en gaan bijvoorbeeld hun behoeftes niet doen in hun slaapplaats.

Wat een verschil toch met de boerderijen die we allemaal kennen en waar ze meestal apart op een betonnen vloer in hun eigen uitwerpselen hun korte leven doorbrengen.

Wat doen we hen toch aan?


6 opmerkingen:

  1. Christophe Roose01 september, 2009

    Dat ziet er zelfs beter uit dan een gemiddeld festivalterrein...
    Hopelijk zijn jullie bedden comfortabel?
    Ik lees in de berichten dat jullie al veel foto's hebben getrokken, maar vind er geen terug op het blog. Aangezien ik weet dat ik nen hele slechte zoeker ben vraag ik het dus maar even. Anders moet je er zeker is een paar doorsturen van daar hé!
    Groetjes,

    B(r)oer Roose
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben foto's geplaatst in de links 'New York' en 'Farm Sanctuary' (rechterkolom)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Christophe Roose02 september, 2009

    SUPER GEWELDIGE FOTO's!

    Vooral die tweede van op de boerderij waarbij dat gigantische varken in je oor fluistert " ik ga u opeten..!" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. E,

    Eindelijk een antwoord op de vraag:
    Wanneer staat E.R. te springen om een massage te geven?
    Als je het varken uithangt!

    basiskennis uiteraard

    tvh

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Melanie!! Wat prachtige foto's en ontroerende verhalen hebben jullie daar!! Misschien gaan jullie een eigen Farm sanctuary beginnen in Belgieland binnen een paar maanden?
    Veel liefs en dikke knuffels aan al die dieren!
    x
    Lyra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat zou fantastisch zijn mochten we een eigen sanctuary kunnen beginnen zodat mensen ook in België de kans krijgen om dieren echt te leren kennen.
    Als je iemand kent die een groot stuk land wil schenken, laat maar weten!

    BeantwoordenVerwijderen