02 september 2009

eerste werkdag

Na een nogal woelige nacht met veel intriges en drama in Veganhouse (dat heb je met 18-jarigen ...) mochten we aan onze eerste werkdag beginnen.
Voor mij (Melanie) was het een fantastische ervaring. Het is ontzettend leerrijk en ontroerend om bij blije dieren te kunnen vertoeven. Ze verbazen me voortdurend met hun intelligentie en eigen karakters. Ondertussen krijg ik ook wel een paar keer per dag de krop in de keel als ik aan al hun soortgenoten denk die niet zo'n happy end krijgen.

Vandaag was het weer heel warm en aangezien de huid van de varkens erg op de onze lijkt moesten ze ingesmeerd worden met zonnecrème. Ze vonden het erg aangenaam en sommigen ploften spontaan neer aan mijn voeten om een 'bellyscrub' te krijgen. De varkens hier zijn veel groter dan degene die we normaal zien (als we er zien). In de bio-industrie worden ze al geslacht op 6 maanden, dus nog voor ze volwassen zijn. Toch zijn deze kolossen zo gevoelig en zich bewust van jouw aanwezigheid dat er nooit een je omver zal duwen of pletten.

De hanen waren niet zo gezellig want die maken erg veel lawaai en vallen ook soms aan. Maar je krijgt er wel een goede reactiesnelheid door. De kalkoenen zijn ook mijn favorieten. Die zijn zo zachtaardig en nieuwsgierig!

Verder heb ik vandaag vooral veel medicatie moeten geven en ook pootverbandjes aanleggen bij kippen.
Morgen werk ik nog samen met iemand van Farm Sanctuary en daarna mag ik zelfstandig werken. Iedereen krijgt wel een walkietalkie zodat we hulp kunnen inroepen of vragen stellen als het nodig mocht zijn.

2 opmerkingen:

  1. 18jarigen en intriges.... whohooww! ;)

    verder lijkt het of jullie op Uncle Sam's Play School farm zijn beland zeg, die rode boerderijgebouwtjes zijn kweetniehoecute!

    let toch maar op met die varkens, ik heb ooit een riooljournalist die stiekem foto's wou maken van de animal rights gathering en per ongeluk in het varkenveld was beland, rake klappen zien krijgen! pig's to the resque :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. we bevinden ons inderdaad in een bijna paradijselijke omgeving tussen de beboste heuvels met overal die mooie gebouwen. In sommige stallen is ook een appartementje gemaakt waar de vaste werkkrachten wonen. Die wonen dan bijvoorbeeld in de schapenstal ;-)

    Maak je geen zorgen over die varkens. Ik zou nooit in een groep gaan die ik niet ken. De meeste varkens zijn heel zachtaardig hier ondanks wat ze meegemaakt hebben.
    Alleen bij het voederen jagen ze me soms de stuipen op het lijf. Daarnet hebben ze me allemaal omsingeld en begonnen ze te gillen. Een was er heel mijn broek vol aan het kwijlen. Maar het is allemaal goed afgelopen. Waarschijnlijk wel een grappig zicht om me met een emmer boven mijn hoofd te zien lopen met een kudde uitzinnige bodybuilders achter me aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen